Background Image

Megmaradhatunk-e józannak, miközben körülöttünk mindenki más iszik?

Home  /  Cikkek  /  Megmaradhatunk-e józannak, miközben körülöttünk mindenki más iszik?

Az alkoholtól való tartózkodás jobb egészséget, a másnaposságtól való mentességet és kínos (vagy rosszabb) élményektől való szabadságot jelent. Ha újonnan határoztad el, hogy nem iszol, akkor jobb, ha elkerülöd az olyan rendezvényeket, ahol a többiek mind isznak. Persze vannak olyan rendezvények, amelyeket nem lehetséges elkerülni, és ahol az alkohol úgy folyik mint valami forrás buzgó vize. Talán érdemes megnézni, hogy hogyan lehet józannak maradni egy olyan társaságban, ahol mindenki vedeli a különféle italokat.

alkohol fogyasztás partyn

A józanság kulcsa az, hogy fel vagy készülve a helyzetre. Ismerd meg azokat az elemeket, amik beindítják a láncreakciót, illetve az erősségeidet is, és ennek megfelelően tervezd el, hogy mit fogsz tenni. Íme néhány ötlet, hogy hogyan háríthatod el az ivás kényszerét egy alkohollal átitatott környezetben.

Gondold át előre, hogy milyen helyzetekbe fogsz kerülni

Ha ismered a helyet és az embereket, akkor tervezd el, hogy hogyan fogod kezelni azt a környezetet. Egy vacsora néhány pohár borral egészen más hangulatú, mint egy olyan parti, ahol a srácok azért isznak, hogy teljesen ki legyenek ütve. A felkészülés a kétféle helyzetre teljesen különböző lesz.
Ha olyan partira mégy, ahol sok nagyivó van, akkor esetleg arra kell felkészülnöd, hogy angolosan távozz, amikor túl sokan kezdenek részegnek tűnni. Ha már kipróbáltad, hogy te nem iszol, akkor tudod, hogy ezek a partik egyre kínosabbá válhatnak, amikor sokan válnak idegesítően részeggé. Jók az esélyeid, hogy arra mindenki emlékezni fog, hogy ott voltál, de arra nem fognak emlékezni, hogy egyszer csak eltűntél.
Ha vacsoravendégségről van szó, akkor szólhatsz a háziasszonynak, hogy egészségügyi okok miatt (vagy bármilyen más elfogadható indok miatt, amivel kényelmesen érzed magad) te nem iszol alkoholt, hogy egyszerűen ne is kínálgassanak. Egy figyelmes háziasszony még a rumos sütit sem fogja erőltetni.

Hogyan válaszoljunk a felkínált italra

Vannak emberek, akik egyenesen megmondják másoknak, hogy ők nem isznak alkoholt. Sajnos ez a kijelentés gyakran támadások céltáblájává teszi az illetőt, illetve erőszakos kérdezősködést vált ki, általában nem túl udvarias formában. Sok józan életre törekvő ember épp ezért alternatív felvezetést dolgoz ki, ami nem indítja el kritikus megjegyzések tömkelegét.
“Köszönöm, nem, holnap korán kell kelnem.”
“Most több esélye van, hogy ne tegyek beteg, ha nem iszom alkoholt.”
“Nagyon erős reakciót vált ki belőlem az alkohol, úgyhogy inkább az ásványvíznél maradok.”
“Én leszek ma este a sofőr.”
Ha ezt simán, nem agresszíven tesszük, akkor esetleg fel sem tűnik senkinek. Az az ember, aki határozottan visszautasítja azt, hogy alkoholizáljon, támadásoknak teszi ki magát. Valójában mindenki más iszik, és ha egyetlen ember józan akar maradni, akkor ettől a többiek furcsának kezdenek látszani. Legalább egy nagyivó azt fogja gondolni, hogy nagyon fontos kicsikarnia, hogy az absztinens egyén mégis “érezze jól magát” és illeszkedjen be a társaságba. Ha az ember nyugodtan, halkan, spontán módon válaszol, akkor elérheti, hogy nem kelti fel az ilyen típusú érdeklődést.
Válassz valamilyen alkoholmentes italt, esetleg valami egzotikusat. Vagy simán ásványvizet citromszelettel és lime-mal. Ha van a kezedben egy pohár, akkor el tudsz vegyülni a többiek közé.
Azután egyszerűen csak élvezd a partit. Az is elképzelhető, hogy jó példát fogsz mutatni másoknak is, hogy lehetséges társasági életet élni és közben nem berúgni.

Szerezz támogatót

Egy családtag, házastárs vagy élettárs, aki ott van veled, nagyon hasznos lehet, különösen ha ő sem iszik. Beszéljétek meg a közös stratégiát, mielőtt elindultok. Milyen rendezvény, amire mentek? Mennyi ideig akartok maradni? Szükség lehet-e valamilyen előre megbeszélt jelre, hogy jelezzétek egymásnak, hogy most már jó lesz elindulni? Ilyenfajta csapatmunkával sokkal könnyebb józannak maradni, és átszokni erre a fajta életmódra.
Ha egyedül kell menned, vagy egy családi összejövetelről van szó, ahol te vagy az egyetlen, aki nem iszik, beszéld meg egy vagy két barátoddal, hogy szükség esetén felhívhasd őket. Ez gyakran elegendő ahhoz, hogy legyőzd a szorongást vagy a kísértést, amit a szituáció jelenthet.

Józansági applikációk

Tucatnyi applikáció létezik a józanság témájában. Vannak bátorító idézetek, számlálók, amik mutatják, hogy mennyi ideje vagy józan, és egyebek. Van néhány olyan is, ahol receptek vannak alkoholmentes ál-koktélokhoz. Vannak közösségi csoportok a hasonló gondolkodású józan emberek számára, akikkel az ember kapcsolatban lehet.
Ha már stabil vagy a józanságban, akkor ezek hasznos segítséget jelenthetnek, amikor az jól jön.
Amikor már néhány rendezvényt végigcsináltál úgy, hogy józan maradtál, gratulálj magadnak! Ez egy igen nagy lépés a megfelelő irányba. Ne hagyd abba, hogy felkészülsz a jövőbeli helyzetekre, ahol nagyban menni fog az alkoholizálás – és a dolog egyre könnyebb lesz.

És ne felejtsd el azt sem, hogy érezd jól magad!

Segíts annak, akitől az alkoholizmus, a drogfüggőség elrabolja az életet! A Narconon Garáb rehabilitációs programja eredményeket fog felmutatni.

Hívd a +36 30 400 5151 telefonszámot, vagy vedd fel velünk a kapcsolatot online!

94 total views, 1 views today